فاخر اندیشان خرم رایا،آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای

02191030815 & ۰۹۱۱۲۹۵۳۷۵۲

دستیار قفسه چین دارو

28 اردیبهشت 1403 8:11 ق.ظ

تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو در داروخانه ها به داروساز ها کمک می کند تا داروهایی را که بیماران و مراجعان سفارش می دهند آماده کند. تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو وظیفه دارد تا داروها را با هم مخلوط کرده و نسخه ها را از بیمار دریافت کند. در واقع در داروخانه‌های بزرگ که همه روپوش های سفید می‌پوشند، تشخیص تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو یا نسخه خوان از دکتر داروساز کمی دشوار است. 

تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو و داروساز در ظاهر شبیه به هم هستند و وظایفی مشابه به هم انجام را می‌دهند. اما علیرغم این تشابه ظاهری تفاوت‌های زیادی میان وظایف تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو و داروساز وجود دارد؛ تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو یا دستیار داروخانه که عنوان نسخه‌خوان هم شناخته می‌شود درمقایسه با دکتر داروساز وظایف متعدد و عمومی‌تری را بر عهده دارد. با این وجود تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو نقش مهم و غیرقابل‌انکاری را در پیشبرد اهداف و برنامه ها ی کار داروخانه و خدمت به بیماران و مراجعان بر عهده دارد.

در بسیاری از کشور های پیشرفته مانند آمریکا و بریتانیا ،آلمان و بیشتر کشور های اروپایی دوره های آموزشی برای ورود به این حرفه ، یکی از ملزومات شروع به کار در این شغل است. امروزه داروخانه ها بدون داشتن مدارک معتبر و سپری نمودن دوره های کارآموزی در داروخانه اجازه استخدام به افراد را نمیدهند. به همین دلیل آموزشگاه های معتبر مانند آموزشگاه فاخر اندیشان خرم رایا با مجوز از سازمان فنی و حرفه ای استان در شهر رشت شروع به برگزاری این دوره های آموزشی کرده اند. لذا علاقه مندان به حرفه تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو می توانند با ثبت نام در دوره آموزش تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو و دریافت مدرک در سطح ملی و بین المللی در این حرفه شروع به کار کنند.

تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو (Pharmacy Technician) در واقع فردی آموزش‌دیده است که عموما وظیفه دریافت نسخه ، نسخه‌خوانی ، حمع اوری دارو و تحویل دارو به مراجعه‌کننده را بر عهده دارد و همچنین به دکتر داروساز در ساخت دارو کمک می‌کند. تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو هم با مراجعه‌کنندگان و بیماران و هم با پزشک وسایر پرسنل داروخانه در ارتباط و تعامل است و گزارشات روزانه را برای دکتر داروساز آماده می کند بنابراین در کنار آشنایی با علم تخصصی نسخه خوانی ، به مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی و فنون مذاکره نیز نیاز دارد.

تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو تحت نظر دکتر داروساز عمده فعالیت‌های زیر را انجام می‌دهد

  • تحویل گرفتن نسخه بیماران و مراجعه کنندگان ، خواندن نسخه، جمع‌آوری و تحویل دارو به بیمار
    بسته‌بندی و برچسب زدن به داروها بر اساس نسخه ارایه شده
  •  دادن اطلاعات و مشاوره به بیماران در مورد دارو، تداخلات دارویی، نحوه مصرف و عوارض احتمالی
  •  مدیریت و سازماندهی انبار داروها در داروخانه ؛ بررسی کمبود داروها، تاریخ انقضا، نحوه و شیوه نگهداری (یخچالی و غیربخچالی) و …
  • سفارش دارو و چیدن داروها در قفسه های داروخانه
  • کمک به داروساز در ساخت دارو های ساختنی
  •  دریافت وجه از بیمار و مدیریت صندوق
  •  ثبت اطلاعات بیمار، اطلاعات دارویی بیمار و انجام کارهای مرتبط با بیمه
  •  دادن مشاوره در مورد بیماری‌های عمومی، وسایل آرایشی و بهداشتی، داروهای گیاهی، مکمل‌ها و …
  •  رسیدگی و پاسخ‌گویی به شکایات مراجعان
  •  تنظیم ملاقات بین بیمار و دکتر داروساز؛ در موارد که بیمار نیاز به مشاوره تخصصی دارد
  •  همکاری با متخصصین بهداشت و مراقبت و فرآهم‌آوری اطلاعات برای آنها

تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

  • مهارت های ارتباطی :تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو وقت زیادی از کارش را صرف تعامل با مشتریان می‌کند؛ درنتیجه  مودب بودن در قبال مشتری ، صبر و حوصله و کمک کردن به او به شیوه‌ای مناسب بسیار حائز اهمیت است
  • جزئی نگر و دقیق باشد : هرچند که دکتر داروساز مسئول اصلی داروخانه است، ولی تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو  می‌بایست حداکثر دقت و جزئی‌نگری را در مورد داروهای بیمار داشته باشد تا اشتباه انسانی به حداقل برسد و سلامتی بیماران و مراجعان به خطر نیافتد.
  • مهارت شنیدن :تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو باید تعامل مناسبی با دکتر داروساز داشته باشد و دستورات او را به خوبی اجرا کنداز این رو می بایست به درستی به گفته های داروساز گوش کند . همچنین باید به صحبت‌های بیماران و مراجعه‌کنندگان به دقت گوش دهد تا نیازهای آنها را درک و به درستی راهنمایی‌شان کند.
  • شمارش و جمع و تفریق: تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو  دائما با شمارش قرص‌ها و ترکیب‌های متفاوت داروها سر و کار دارد، باید درک مناسبی از مفاهیم ابتدایی ریاضی بخصوص جمع و تفریق  داشته باشد.
  • سازماندهی و مدیریت: تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو یعنی تعادل برقرار کردن بین مسئولیت‌های متفاوت که بعضی اوقات شباهتی هم به یکدیگر ندارند . تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو باید مهارت سازماندهی خوبی داشته باشد تا همزمان که کارهای محوله داروساز را انجام می‌دهد، بتواند به مشتریان و بیماران هم کمک کند.

 

  • شیوه تدریس در دوره تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو چگونه است؟
  • در آموزشگاه فاخر اندیشان خرم رایا با توجه به تجربه تخصصی آموزشی مربیان و منتور های این مرکز و همچنین بودجه بندی مطالب و استاندارد آموزشی دوره تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو سعی برآن است تا ابتدا فراگیر یا کاراموزشان با اشکال مختلف دارویی آشنا شوند ! آشنایی با اشکال مختلف دارویی به فراگیران دوره تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو کمک می کند تا دسته بندی های دارویی را راحت تر بیاد آورده و همچنین در خواندن نسخه ها مهارت بیشتری پیدا کنند.
  • اشکال دارویی مانند قرص ها ، شربت ها ، آمپول ، امولسیون و … دارای نشان های اختصاری و تعاریف مخصوص به خود است.
  • شیوه تدریس در دوره تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو چگونه است؟
  • پس از یادگیری اشکال دارویی ، نام علمی داروها یا نام ژنریک آنها آموزش داده می شود. در دوره تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو ، نام ژنریک از ان جهت دارای اهمیت است که این نام ها در تمامی دنیا یکسان است و بیانگر رده بندی علمی دارو هاست.
  • پس از یاد گیری نام علمی یا نام ژنریک دارو ها در دوره آموزشی تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو نام تجاری و رایج در بازار برای فراگیران آموزش داده می شود، زیرا که ممکن است یک دارو با پند نام تجاری از سوی شرکت های مختلف در بازار ارایه شود .
  • مهارت نسخه خوانی در دوره تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو چگونه است؟
  • یکی از مهمترین و تکنیکال ترین بخش آموزش در دوره تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین داروخواندن نسخه های دارویی است که در بخش های مختلف ازجمله عمومی و تخصصی دسته بندی می گردد.
  • از این رو یکی از مهم ترین و مورد توجه ترین تمرینات در نظر گرفته شده برای فراگیران دوره تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو تقویت مهارت از طریق آموزش و تمرین است.
  • الزامات کار در داروخانه  در دوره تکنسین داروخانه / دستیار قفسه چین دارو چگونه است؟
  • یکی از موارد بسیار مهم در آموزش دستیارقفسه چینی دارو / تکنسین داروخانه ، آشنایی با الزامات کار در داروخانه است که می بایست کاربران با قوانین سازمان غذا و دارو و الزامات فنی کار در داروخانه بعنوان تکنسین داروخانه و یا دستیارقفسه چینی دارو آشنا گردند.
  • از این رو در دوره دستیارقفسه چینی دارو در مرکز آموزش فاخر اندیشان خرم رایا ، الزامات کار در داروخانه به فراگیران و متقاضیان کار  در داروخانه آموزش داده می شود.
نام و نام خانوادگی(ضروری)
1- بهترین زمان مصرف Almgsچه زمانی است؟
2- اشکال دارویی تئوفیلین و خاصیت درمانی آن؟
3- سردرد جلو پیشانی از شایع ترین عوارض جانبی کدام داروی ضد درد و ضد التهاب است؟
4- از کدام گزینه برای رفع ترک پا استفاده می شود؟
5-سلول های مرده پوست سر چه نام دارند؟ چه عواملی در به وجود آمدن آن نقش دارد؟
6-کدام مورد از مواد زیان آور بیولوژیک محیط کار می باشد؟
7-کدام جملات صحیح نیست؟
8-ضوابط مربوط به داروخانه توسط کدام ارگان تعیین می گردد؟
9-از سوختن ناقص چه گازی حاصل میشود؟
10-کدام مورد مخلوطی از داروهاست که به شکل ذرات خیلی ریزوفرم به صورت خشک باهم مخلوط شده است؟

تماس باما:

رشت بلوار قلی پور ، روبروی بیمارستان پارس ، خیابان عارف رضا پور ، روبروی فرعی نهم

مرکز مشاوره خدمات کار آفرینی و آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای

فاخر اندیشان خرم رایا

Https://fakherac.ir

Email:info@fakherac.ir

instagram: @fakher_acc

02193010815 - 09112953752

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ارتباط با ما

enemad-logo